برگزاري همايش پدافند غير عامل در شركت برق منطقه اي يزد

يزدفردا:بهتر ديديم قبل از خبر مربوط به همايش درباره پدافند غير غامل توضيح كاملي را تقديم نمائيم

ترويج فرهنگ پدافند غيرعامل

مصوبه مقام معظم رهبري و فرماندهي كل قوا:
به دولت جمهوري اسلامي اعلام گردد منبعد كليه وزارتخانه ها و سازمانها موظف گردند در اعتبارات عمراني پروژه هاي حساس و مهم اعتبار مورد نياز پدافند غير عامل را منظور نمايند .
ترويج ‌فرهنگ پدافند غيرعامل و شناسائي آن به‌عنوان‌يكي‌از ابعاد دفاع از كشور‌، تأسيسات، ‌مراكز‌ و ‌متخصصين در سرلوحه اقدامات مي‌باشد . با توجه به وجود زمينه تهديدات بالقوه و خطراتي كه امنيت ملي، استقلال و تماميت ارضي كشورمان را نشانه گرفته است، ضرورت عقلي، شرعي، فردي و اجتماعي دفاع كاملاً‌ مشهود مي‌باشد. دفاع‌ براساس سياستگذاري‌هاي اصولي موجب تداوم استقلال كشور و حفظ بنيه دفاعي خواهد بود.
دفاع و انواع آن
1-
دفاع عامل : عبارت است از بكار گيري هر نوع سلاح و جنگ افزار به منظور كاهش و يا خنثي نمودن اثرات حملات و تهديدهاي دشمن.
2-
دفاع غير عامل: به اقدامات و فعاليتهاي احتياطي و پيشگيرانه‌اي گفته مي‌شود كه بدون استفاده از تسليحات ، موجب كاهش و يا دفع اثرات عمليات خصمانه
دشمن مي‌گردد.
3-
دفاع غير نظامي: مجموعه فعاليتهائي است كه ميتوان با انجام آن از بروز و استمرار سوانحي‌كه‌جان ومال مردم را تهديد ميكند (مانند سيل،زلزله،آتشفشان، آتش‌سوزي، بمباران ، طوفان و ساير بلايا ) جلوگيري و يا در صورت وقوع، آثار ناشي از آن را كاهش داد.
اهميت دفاع غيرعامل
با نگرش به آمار و سوابق ثبت شده از جنگهاي گذشته و معاصر، اين حقيقت آشكار ميشود كه سلاح هاي پدافندعامل درحال حاضر نمي‌توانند به تنهايي قادر به مقابله با سلاح هاي مدرن و مخرب آفندي جهت جلوگيري از اثرات ويرانگر آنها بر مراكز حياتي و حساس و نيروي انساني باشند و لذا بكارگيري اصول و معيارهاي پدافند غيرعامل كه (البته نياز به شناخت دقيق، بررسي كامل و رشد و توسعه كمي و كيفي دارد)ميتواند به تكميل زنجيره دفاعي كمكي موثر و قابل توجهي نمايد.
* دفاع غيرعامل موجب زنده ماندن و حفظ و بقاي نيروي انساني مي‌گردد كه با ارزش ترين سرمايه و موجوديت ملي كشور مي‌باشد.
* موجب صرفه جويي كلان اقتصادي و ارزي در حفظ تجهيزات و تسليحات گرانقيمت نظامي مي‌گردد.
* موجب تحميل هزينه قابل توجه و دشواري اجراي عمليات ، به دشمن مي‌گردد، انهدام يك هدف مستحكم به مراتب مشكل تر و پر هزينه تر از يك هدف بدون حفاظ مي‌باشد. گسترش و پراكندگي اجزاء يك هدف موجب نياز دشمن به استفاده از هواپيماهاي بيشتر، تسليحات و مهمات گسترده تر، پذيرش ريسك و صرف زمان بيشتري براي انهدام آن مجموعه دارد.
* حفظ نيروها براي ضربه زدن در زمان و مكان مناسب و اخذ آزادي و ابتكار عمل از دشمن.
* در مقام مقايسه ،سه عنصر (تهاجم، دفاع عامل و دفاع غير عامل ) عنصر دفاع غير عامل داراي مخارج و هزينه هاي كمتر بوده و از نظر اخلاقي و بشر دوستي و سياسي مفهومي صلح دوستانه دارد.
* اجتناب ناپذير بودن بروز جنگهاي آينده .
* پيشگيري بهتر از درمان و تصفيه آب در سرچشمه آسانتر از تصفيه در درياست

و اما اصل خبر

همايش پدافند غيرعامل با حضور تيمسار نيك نژاد ، مشاور حفاظت فيزيكي وزير نيرو ، مركزبسيج مهندسين و انجمن برق والكترونيك استان ، فرماندهان پايگاه بسيج و كارشناسان فني شركتهاي برق منطقه اي توليد و وتزيع برق يزد در محل تالار شهيدعباسپور اين شركت برگزار شد.

در اين همايش تيمسار نيك نژاد ، به تشريح اهميت دفاع غيرعامل پرداخت وافزود : با توجه به شرايط پيچيده حاكم بر جهان امروز ، وجود پدافند غير عامل از جمله ضروريات ايران اسلامي است كه بر همين اساس مقام معظم رهبري نيز تأكيد بسيار زيادي بر توجه به آن در تمامي شرايط دارند وي با بيان اينكه پدافند غير عامل ، استفاده از تدابيري است كه بدون استفاده از تجهيزات نظامي ، سعي در خنثي سازي و كاهش خسارتهاي وارده ازسوي دشمن در مواقع بحراني مي شود، اختصاص يك درصد از سرمايه گذاريهاي انجام شده در دستگاه ها و سازمانها بر اساس ابلاغيه دولت را بعنوان مهم ترين اقدام در اين خصوص نام برد.
مشاور حفاظت فيزيكي وزارت نيرو ، پناهگاه سازي ، همرنگ سازي تجهيزات و تاسيسات ، استحكام سازي امكانات ، اطلاع رساني بموقع و پراكندگي نيروگاهها و انبارهاي تجهيزات را بعنوان اصول اوليه در پدافند غير عامل نام برد وحفاظت از جان نيروي انساني متخصص و كار آمد در مواقع بحراني را از جمله موارد گرداني كه در مواقع لزوم بايد مورد توجه قرار گيرد.
در اين همايش ، مهندس مهذب ترابي ، مدير عامل شركت برق منطقه اي يزذ نيز طي سخناني ، توجه به پدافند غير عامل از سوي مسئولين استان را مورد تاكيد قرارداد و افزود : پدافند غير عامل و توسعه و توجه به مختصات ذاتي و دروني آن ، موجب افزايش مقاومت ملي و نيز اقتدار ملي در نتيجه مشاركت مردم مي شود.

وي با تشريح وضعيت صنعت برق در استان وكشور ،استفاده 100 درصدي از توان و تخصص مهندسين كشور در بخش خطوط انتقال و توزيع، برخورداري 99 درصد
از جمعيت شهري و 98 درصد جمعيت روستايي از نعمت برق و برخورداري 20 ميليون مشترك پس از گذشت 28 سال از انقلاب اسلامي را بعنوان مهمترين ستاوردهاي
انقلاب ياد كرد وافزود : تاكنون بواسطه تحريمها ومحدوديت ها كه بر اين كشور تحميل شد ، با همت والا و تلاش وكوشش مردم و متخصصين ،صنعت برق كشور درز مينه رشدو توسعه جايگاه مطلوبي را به خود اختصاص داده كه براي حفظ اين صنعت و تجهيزات ، لزوم بكارگيري پدافند غير عامل در اين برهه از زمان با توجه به تهديدات دشمنان و شرايط منطقه بيش از بيش احساس مي شود.
در پايان اين همايش جلسه پرسش وپاسخ و نيز راهكارهاي پيش بيني شده جهت كاهش خسارت در مواقع بحراني در تاسيسات و تجهيزات برقي مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

با تشكر ازكهدنارويي روابط عمومي شركت برق منطقه اي يزد 

يزدفردا 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا